Spierkrampen voorkomen en verhelpen tijdens een wedstrijd

Iedere sporter heeft in zijn of haar leven wel een keer een ervaring gehad met spierkrampen. Je kunt spierkrampen krijgen in je kuiten, hamstrings en bovenbenen. Wanneer je echt te veel vraagt van je lichaam kan zelfs kramp ontstaan in je hele lichaam. Krampen krijg je meestal bij warm en vochtig weer wanneer je veel vocht verliest. Uitdroging is dus een belangrijke factor in het ontstaan van krampen. Daarnaast verliest je lichaam ook elektrolyten via het zweet. Een tekort aan zout hangt samen met spierkrampen en te weinig magnesium is ook een belangrijke oorzaak van spierkrampen.

Drink genoeg om spierkrampen te verhelpen

Hoe kun je nu spierkrampen tegengaan? Nou heel simpel, drink voldoende op de dagen voordat je wedstrijd is. Zo begin je met de juiste vochtbalans aan de wedstrijd en ben je uitdroging al een stap voor. Ook tijdens de wedstrijd moet je voldoende water drinken en ook zodra je kramp krijgt, moet je drinken. Kies daarvoor een dorstlesser met een juiste hoeveelheid suiker en zout. Het suiker brengt je energie op peil en het zout zorgt ervoor dat je natriumgehalte weer stijgt.

Juiste training helpt tegen spierkrampen

Naast de vochtinname is de training ook enorm belangrijk om spierkrampen tegen te gaan. Door een juist houding en looptechniek kun je bijvoorbeeld voorkomen dat je het ene been meer belast dan het andere en bij gelijke belasting voorkom je kramp in 1 been door overbelasting. Ook is je opbouw van de training erg belangrijk. Als je gelijk koud vol aan je training begint, kan dit heel erg schadelijk zijn. Het is daarom goed om een goede warming-up te doen en na je training een cooling down. Door de spieren langzaam op te laten warmen en langzaam af te laten koelen is het herstel beter en voorkom je dat je spieren in de kramp schieten.

Voor meer info : https://www.triathlon365.nl/