Builds
Image default
Aanbiedingen

De makelaar van de toekomst

De makelaar van de toekomst

“Zullen makelaars binnenkort enkel online werken?” Het is een vraag die in de vastgoedsector geregeld de kop opsteekt. De digitale wereld onderging de laatste jaren een enorme groeispurt, en zowat elke sector speelt hierop in. Dienstverlening gebeurt al maar meer via mail, en onze aankopen doen we voornamelijk online – van elektronica tot huishoudproducten en zelfs voeding. Maar wat betekent deze digitale switch nu voor de makelaarswereld?

De huidige focus van makelaardij

Wanneer je een huis of ander vastgoed koopt of verkoopt, fungeert de makelaar als tussenpersoon tussen de koper en de verkoper. Hij bemiddelt, regelt de contracten en (ver)koopafspraken en zoekt de juiste partijen voor de koop of verkoop. Een makelaar verzorgt hiermee alle zaken van de opname tot de overdracht aan de notaris. We kunnen dus wel stellen dat rol van een makelaar geen onbelangrijke is. Het (persoonlijk) contact met een makelaar lijkt daarom ook onmisbaar bij de verhandeling van vastgoed. Is de overstap naar digitaal vastgoed dan wel een goed idee? Zeker, op voorwaarde dat de makelaar meegaat in de shift naar digitalisering.

IJzersterke marketing

Om als (traditionele) makelaar te blijven overleven in een zee van digitale spelers, moet je meegaan in de veranderingen en de uitdagingen die de toekomst te bieden heeft. Klanten verwachten meer en meer een samenwerking die berust op flexibiliteit, en die principes moeten dan ook optimaal gehanteerd worden. Dat
impliceert bijvoorbeeld het gebruik van alle moderne marketingkanalen, een goede online dienstverlening, een gebruiksvriendelijke website… De makelaar van de toekomst zal met andere woorden een ijzersterke online marketeer moeten worden.

Wordt de traditionele makelaar overbodig?

We hebben natuurlijk geen glazen bol, maar voorspellingen geven wel aan dat de traditionele makelaarskantoren stilaan zullen worden weggeduwd door de online spelers op de markt. Dat komt voornamelijk door de snelle beschikbaarheid van informatie. Waar de makelaar vroeger het centrum vormde van vraag en aanbod, is dit nu meer gedigitaliseerd. Door middel van één simpele muisklik kan de klant namelijk alle informatie vinden, en zelfs rechtstreeks met de verkoper in contact komen. Het grootste voordeel van dit online gebeuren is dat de klant op elk moment van de dag alles kan raadplegen. De meeste traditionele makelaars werken 9 to 5, net zoals de meeste van hun klanten. Als je dan de keuze hebt tussen een online afspraak of een fysieke afspraak, dan wordt dat tweede al snel minder aantrekkelijk.

Kasper & Kent: een waardevolle digitale makelaar- en marketeer

Een sterke speler in de vastgoedsector is Kasper & Kent. Als jonge marketeers kennen ze als geen ander het belang van moderne marketingkanalen en spelen ze zonder problemen in op de veranderende behoeften van de klant. Zo hanteren zij flexibele samenwerkingen, doen ze aan social media advertising en bieden ze hun klanten de administratieve begeleiding die ze nodig hebben. Benieuwd naar wat ze nog meer in hun mars hebben? Neem dan zeker eens een kijkje op hun website.

https://www.kasperkent.be/