Tegenwoordig is het zo dat steeds meer transportbedrijven hun goederen via de weg willen transporteren in plaats van via het spoor. Sinds 2011 transporteren steeds minder bedrijven hun goederen via het spoor en dit aantal neemt alleen maar af. De Europese Commissie wilt eigenlijk dat dit aantal weer gaat stijgen en hoopt dat er weer meer bedrijven besluiten om via het spoor te transporteren. Daarom heeft de EU tussen 2007 en 2013 ongeveer 28 miljard euro voor spoorwegprojecten uitgetrokken. Nederland ontving ongeveer 77 miljoen euro om hieraan te werken maar het heeft niet het gewenste resultaat gehad. Om dit probleem aan te pakken moet je namelijk eerst kijken naar de redenen waarom transportbedrijven niet meer via het spoor willen transporten en dan kan je hier een oplossing voor vinden. Ten eerste is het zo dat internationale goederentreinen op sommige trajecten niet harder dan achttien kilometer per uur mogen rijden. Dit komt vooral doordat de regels van het spoor per land bepaald zijn en niet op een internationaal level geregeld wordt. Een vrachtwagen mag overal harder rijden dan achttien kilometer per uur en daarom is het voor de hand liggend dat transportbedrijven liever voor transport over de weg kiezen in plaats van transport over het spoor. Wel verschilt het per land of goederen het meest met vrachtwagen of trein vervoerd worden. In Nederland wordt bijvoorbeeld maar vijf procents van de goederen met de trein vervoerd. Dit is weinig maar dat komt door het feit dat de wegen in Nederland van erg goede kwaliteit zijn waardoor er liever voor een vrachtwagen gekozen wordt. Doordat het vervoer met een vrachtwagen erg populair is, moet dit vervoer wel zo veilig mogelijk gebeuren. Een achteruitrijcamera draadloos kan ervoor zorgen dat het transport veiliger en beter wordt. De achteruitrijcamera zorgt voor meer zicht tijdens het besturen van de vrachtwagen. Hiermee wordt het transport veiliger. |
Voor meer info : http://vanzwitserland.nl |