Maaltijdboxen zijn populairder dan ooit!

Toekomst van het “online boodschappen” doen

Tijden veranderen, en dat merkt ook de consument. Boodschappen doe je niet meer in de winkel, nee gewoon via het internet. Of nog makkelijker; met een maaltijdbox. Hiermee bespaar je nog veel meer tijd dan wanneer je alle boodschappen afzonderlijk in je winkelwagentje moet gooien.

De groei van de online boodschappenverkoop gaat veel minder hard dan tot nu toe werd verwacht. Dat blijkt uit onderzoek van EFMI Business School. Albert Heijn hoeft zich als marktleider weinig zorgen te maken, maar voor kleinere supermarktketens wordt het nog moeilijk om de noodzakelijke schaalgrootte te bereiken. Dat neemt niet weg dat ‘online’ in de foodsector wel degelijk in de belangstelling staat, zegt onderzoeker Marcel van Aalst. “Als je op dit moment kijkt naar online boodschappen doen in Nederland – een breed pakket met boodschappen – dan is die markt op dit moment zo’n 375 miljoen euro, en dat is een omzetaandeel binnen de totale supermarktomzet van 1,1 procent.”. Ook de maaltijdbox markt staat sterk in de ontwikkelingsmodus. De verwachting is dat komend jaar honderdduizenden Nederlanders een maaltijdbox gaan proberen.

Populariteit maaltijdboxen
Albert Heijn en Jumbo zijn op de termijn de enige supermarktketens die een rendabel verdienmodel voor online verkoop kunnen neerzetten. Die ketens hebben als enige de vereiste schaalgrootte. Jumbo heeft op dit moment echter nog geen maaltijdbox. De AH beschikt door hun Allerhande box al wel over een aanzienlijk marktaandeel in de maaltijdbox markt. Naast deze spelers zijn natuurlijk ook Mathijs maaltijdbox en de Hellofresh maaltijdbox grote spelers in Nederland. Veel online boodschappen liefhebbers kennen deze populaire foodboxen natuurlijk wel. Heb jij al een maaltijdbox geprobeerd?

Naast maaltijdboxen ook Picnic Supermarkt
En dan is er ook nog de nieuwe aanbieder Picnic. De groei zou versneld kunnen worden door de komst van nieuwe aanbieders als bijvoorbeeld Picnic, of technologie die het makkelijker maakt om online te bestellen. Het FD noemt daarbij bijvoorbeeld het apparaatje dat Amazon heeft ontwikkeld, Dash, om producten thuis te scannen en deze op die manier direct in het online boodschappenmandje te doen. Als variant bestaat ook de Dash Button, een knop die bij een product gelegd kan worden waarna met één keer drukken automatisch een bestelling wordt geplaatst. Ook een kortere levertijd en gratis bezorging zouden de groei kunnen versnellen.

Voor meer info : http://www.maaltijdbox.net/mathijs-maaltijdbox/