Waar je op moet letten wanneer je een auto uit het buitenland laat importeren

De importauto is al enkele jaren aan een opmars bezig in Nederland. Een toenemend aantal automobilisten kiest voor het importeren van mooie auto’s uit het buitenland, vanwege de vele voordelen die importauto’s te bieden hebben. Vooral Duitse bolides zijn hierbij populair vanwege de voordelige prijs die je kunt bedingen, zo lazen we op een interessante financiele blog. Maar waar moet je als consument of ondernemer op letten als je een tweedehands wagen wilt importeren

Check de kilometerstand

Wees bij de aankoop van een geïmporteerde auto in de eerste plaats alert op de juiste kilometerstand. Het is belangrijk om te controleren of deze wel klopt. In ons land is er een speciaal registratiesysteem waarin de precieze standen gecontroleerd kunnen worden, namelijk de zogeheten NAP (Nationale Auto Pas). Het Belgische controlesysteem voor kilometerstanden staat bekend onder den aam Carpass, een landelijk centraal systeem waarbinnen alle kilometerstanden worden bewaard. Duitsland kent geen digitaal registratiesysteem voor kilometerstanden. Maar meer dan eens liggen er in Duitse tweedehands voertuigen in het dashboardkastje keuringsdocumenten van de vereiste tweejaarlijkse keuring, waar de kilometers op vermeld staan. Honderd procent zekerheid dat de kilometerstand van jouw importauto klopt, krijg je niet. Vertrouw je het niet of heb je argwaan, koop de auto dan niet!

Zoek naar informatie

Een manier waarop je wat extra vooronderzoek kunt doen als je digitaal gegevens hebt gekregen, zoals foto’s en dergelijke, is door online te zoeken naar aanvullende informatie. Zoek bijvoorbeeld online op de foto via de rechtermuisknop en dan de optie ‘Foto zoeken in Google’. Wordt de auto op meerdere sites aangeboden, ook in andere landen die ver van het importland af liggen, dan kan het om een onbetrouwbare leverancier gaan.

Controleer het onderhoudsboekje mét chassisnummer

In Duitsland zijn onderhoudsboekjes verplicht, ook bij importauto’s. Scheckheft is de Duitse term voor onderhoudsboekje. Boekjes die vervalst zijn komen voor, dus controleert altijd het vermelde chassisnummer in het boekje met het nummer dat in de auto te vinden is. Dit geeft al extra zekerheid dat je met daadwerkelijk correcte gegevens te maken hebt.

Voor meer info : https://www.ncpf.nl/tech/